جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۶ آوریل۱۹۱۷ ـ نخستین اعلان جنگ آمریکا به آلمان


۶ آوریل۱۹۱۷ ـ نخستین اعلان جنگ آمریکا به آلمان
ششم آوریل۱۹۱۷ در ساعت یک و ۱۸ دقیقه بعد از ظهر به وقت واشنگتن ، دولت ایالات متحده برغم مخالفت آلمانی تبار های این کشور در سومین سال جنگ جهانی اول به آلمان اعلان جنگ داد و به اروپا سرباز فرستاد و این اقدام سر آغاز ورود آمریکا به میدان سیاست جهان شد که پس از جنگ جهانی دوم یک ابر قدرت شد و از ۱۹۹۱ که شوروی به دست چند مقام خود همانند خوردن آب منحل گردید ، دولت دیگری را معارض نمی بیند.
وودرو ویلسون رئیس جمهوری وقت آمریکا دوم آوریل از کنگره این کشور خواسته بود که اجازه دادن اعلان جنگ به آلمان را به او بدهد. سنای امریکا با ۹۰ رای موافق در برابر ۶ رای مخالف پیشنهاد ویلسون را تصویب کرد و این پیشنهاد با ۳۷۳ رای موافق در برابر ۵۰ رای مخالف به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا هم رسید.
لوید جورج نخست وزیر وقت انگلستان بلافاصله اقدام ویلسون را به او تبریک گفت و اعلام داشت که این اقدام بهترین فرصت را برای ورود آمریکا به باشگاه قدرتهای جهانی فراهم می آورد.
ویلسون همزمان با دادن اعلان جنگ به آلمان آمادگی خود را به دادن دومیلیارد دلار وام به انگلستان و فرانسه اعلام داشت.
این اقدام سر آغاز ورود آمریکا به میدان سیاست جهان شد که پس از جنگ جهانی دوم به صورت یکی از دو ابر قدرت درآمد و از ۱۹۹۱ که شوروی به دست چند مقام خود همانند قطعه یخ ذوب و سپس بخار شد؛ تنها ابر قدرت باقی مانده و یکه تاز شده است . چین ، روسیه ، اتحادیه اروپا و هند معارضین بالقوه آمریکا خوانده شده اند که روسیه هنوز گرفتار مسائل داخلی است و اتحادیه اروپا مایلست به جای معارض ، شریک آمریکا باشد و دولت آمریکا مساعی لازم را بکار می برد که هند را به خود نزدیک کند و به صورت یک دوست درآورد ، ولی به نظر می آید که دامنه اختلاف نظرهای چین و آمریکا رو به گسترش است. چین یک قدرت اقتصادی شده و مسائل روسبه و هند و نیازمندی و ضعف های اتحادیه اروپا را ندارد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید