جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آنفلوآنزا با سرماخوردگی چه تفاوتی دارد؟


آنفلوآنزا (گریپ) یك عفونت ویروسی است كه بر روی دستگاه تنفسی فوقانی تاثیر می گذارد. به طور كلی ویروس‌های آنفلوآنزا را به سه دسته A، B و C تقسیم می كنند كه هر دسته از آنها انواع مختلفی دارند و معمولاً هر چند سال یك بار نوعی از یك ویروس كه افراد جامعه نسبت به آن ایمنی ندارند، شایع شده و باعث به خطر انداختن سلامتی عده ای می شود.
اگرچه احتمال انتشار این ویروس در همه فصول سال وجود دارد ولی در اغلب اوقات، ما همواره شاهد شیوع این ویروس در فصول سرد هستیم. علاوه بر همه گیر شدن این ویروس ها و مشكلات متعاقب آنها، ما هرساله با نام كشوری در دنباله كلمه آنفلوآنزای شایع در آن سال مواجه می شویم. به عنوان مثال بارها و بارها اصطلاح آنفلوآنزای افغانی را شنیده اید. این نوع پسوند حاصل آغاز همه گیری این بیماری ابتدا در همان كشور و سپس سرایت به دیگر نقاط دنیا در آن سال است. حال صرف نظر از همه اینها نكته مهم اینجا است كه بیماری آنفلوآنزا گذشته از مشكلات و ناراحتی های جسمی كه به همراه دارد، می تواند مرگبار نیز باشد. همان طور كه در سال ۱۹۱۸ شیوع یك آنفلوآنزای اسپانیایی، سبب مرگ بیش از ۲۰ میلیون نفر در سراسر دنیا شد. این مسئله خود می تواند زنگ خطری برای نحوه پیشگیری و حتی مبارزه با این ویروس باشد. در ضمن باید خاطرنشان كرد كه اگرچه آنفلوآنزا یك بیماری ویروسی است ولی در صورت پیشرفت می تواند به عفونت های ثانویه باكتریایی تبدیل شود كه خود عاملی برای بروز بیماری های مهمی همچون برونشیت، ذات الریه (Pneumonia)، ورم مغز (encephalitin)، آسم، دیابت، ناراحتی های قلبی، ایدز و بسیاری بیماری های مزمن دیگر به حساب می آید. از آنجا كه برخی از نشانه های ظهور این بیماری در بدن به بیماری سرماخوردگی بسیار شبیه بوده و یا حتی مشترك هستند، همواره افراد در تشخیص بیماری شان دچار مشكل شده و گاهی یك آنفلوآنزا به تصور یك بیماری سرماخوردگی شدید و در نتیجه خوددرمانی به مشكلات بزرگتری كه پاره ای از آنها در فوق اشاره شد، منجر می شود. بنابراین پیش از هرچیز آگاهی از این علایم و توان افتراق این دو بیماری از هم، مهمترین اقدام محسوب می شود:
▪ در آنفلوآنزا تب بالا به همراه لرز از جمله نشانه های مهم بوده و به طور ناگهانی پدید می آید ولی معمولاً در سرماخوردگی تب كمتر وجود دارد و یا لااقل با این میزان دما نخواهد بود مگر آنكه مشكل عفونی دیگری به وجود آید.
▪ سردرد شدید یكی از مهمترین علامت های بروز آنفلوآنزا است كه معمولاً با ابراز ناراحتی فرد از نور و درد پشت كره چشم همراه است. در حالی كه در سرماخوردگی سردرد وجود ندارد.
▪ مبتلایان به آنفلوآنزا همواره از دردهای شدید بدن به خصوص در قسمت پاها و پشت شكایت می‌كنند ولی این موضوع در میان سرماخورده‌ها شنیده نمی شود.
▪ آنفلوآنزا معمولاً با ضعف و خستگی شدید همراه است كه اغلب اوقات ۲ تا ۳ هفته نیز به طول می‌انجامد حال آنكه این مشكل در سرماخوردگی كمتر است.
از تفاوت‌ها كه بگذریم، علایمی همچون آبریزش بینی، گلودرد، سوزش پشت جناغ سینه، سرفه‌های خشك و حتی خلط دار، قرمزی گلو، آبریزش از چشم، التهاب ملتحمه چشم، احتقان بینی، التهاب سینوس‌ها (سینوزیت) و عطسه نیز وجود دارند كه اگرچه در سرماخوردگی ها نیز كم وبیش دیده می‌شوند ولی شدت آنها در آنفلوآنزا بیشتر است.
البته لازم به ذكر است به علائم یاد شده در آنفلوآنزای بچه ها، تهوع، اسهال و استفراغ را نیز اضافه كنید كه در بزرگسالان كمتر دیده می شود.
● پیشگیری بهتر از درمان است
پس از آنكه با علائم و نشانه های آنفلوآنزا و تفاوت آن با سرماخوردگی آشنا شدید، ابتدا باید راه های پیشگیری ابتلا به این بیماری عفونی ویروسی را بدانید:
۱- بهترین راه برای پیشگیری این بیماری شایع فصل انجام واكسیناسیون است. شما می توانید در پایان تابستان یا اوایل پائیز واكسن مخصوص را زده و با خیالی راحت زمستانی ایمن از حملات ویروسی آنفلوآنزایی را سپری كنید.
واكسن آنفلوآنزا در واقع ویروس غیرفعال شده و یا اجزای همان ویروس است. تزریق این واكسن نیز مانند بقیه واكسن ها، عضلانی یا زیرجلدی عمیق بوده و بر روی بازو انجام می گیرد. پس از تزریق این واكسن ممكن است ۱ الی ۲ روز با كمی درد و یا حتی كمی تب همراه باشد ولی هیچ یك از اینها آزاردهنده و نشانه ابتلا به آنفلوآنزا نخواهد بود. از آنجا كه تزریق واكسن احتمال مبتلا شدن به بسیاری از انواع شناخته شده این ویروس را به حداقل می رساند، تزریق آن به گروه هایی از افراد جامعه توصیه اكثر پزشكان است:
الف- افرادی كه سن آنها ۶۵ سال و یا بیشتر است.
ب- بیمارانی كه از بیماری هایی كه ذكر می شود رنج می برند: بیماری قلبی، عروقی، ناراحتی های كلیوی، دیابت، سرطان، نقص ایمنی، ریوی، عفونت با ویروس ایدز و به طور كلی آن دسته از افرادی كه عفونت جدید در بدن آنها خطرات جدی تری را به همراه خواهد داشت.
ج- كادر پزشكی و افرادی كه در آن محیط ها مشغول به كار هستند.
توجه: واكسیناسیون برای خانم های باردار و افرادی كه نسبت به تخم مرغ دچار حساسیت هستند ممنوع است. در ضمن از تزریق واكسن در شرایط تب، عفونت حاد و به طور كلی وجود علائم سرماخوردگی پرهیز كنید.
الهام اسمعیلی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید