سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

روش زخم‌بندی نوزاد


وقتی کودک خراشی پیدا می‌کند، اولین کاری که باید کرد، تمیز کردن زخم و شستن آن با آب و صابون است. اجازه ندهید که هیچ‌گونه کثافتی (خاک، خار و غیره) در آن بماند. سپس زخم را ضدعفونی و صبر کنید تا خشک شود. بعد روی آن را پانسمان کنید.
▪ پانسمان چسب:
در اکثر موارد، برای پانسمان کردن، می‌توان از همان پانسمان‌هائی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد استفاده کرد. البته باید هر روز و یا چند بار در روز، وقتی آلوده و کثیف می‌شوند، آنها را عوض کرد. این‌گونه نوارها، تنها اشکالی که دارند این است که گاهی چسبشان کنده نمی‌شود، برای این کار می‌‌توان از اتر استفاده کرد. توجه داشته باشید، لازم است در در موقع استفاده از اتر دور از اجاق گازی، برقی، رادیاتور گازی و یا برقی و خلاصه دور از هر نوع گرمای مشعل عمل نمائید.
▪ پانسمان گاز:
اگر زخمی خونریزی دارد، بهتر است از پانسمان گاز نازک استفاده کنید. اما آن را خیلی محکم نبندید، زیرا خون باید جریان داشته باشد. عضو زخم شدهٔ بدن نباید نه ورم کند، نه کبود شود و نه سرد گردد. روی زخم را محکم نبدید زیرا پوست باید نفس بکشد.
▪ باند:
باند را خیلی محکم نبندید.
▪ پانسمان سر:
برای این‌که پانسمان سر کودک هنگام خواب باز نشود، کلاهی بر سر او بگذارید.
▪ پانسمان فشاری:
تمام پانسمان‌هائی که در موردشان تا بحال صحبت کردیم محافظ بودند. حال ببینیم چگونه می‌توان یک پانسمان فشاری (برای جلوگیری از خونریزی) بست: چند تکه باند مربعی شکل گاز را روی هم قرار دهید و روی زخم بگذارید. روی آن را با باند و یا نوار چسب مخصوص بچسبانید. ضخامت این باندها بیش از یک پانسمان ساده جلوی خونریزی را می‌گیرد. هرچه ضخامت گاز بیشتر باشد، پانسمان حالت فشاری بیشتری دارد.


همچنین مشاهده کنید