جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

طرح هایی زیبا بر روی کابینت ها


طرح هایی زیبا بر روی کابینت ها
از آنجا که کابینت های آشپزخانه همواره در معرض بخارات ناشی از پخت غذا قرار دارند، پس از گذشت مدتی فرسودهمی شوند و ظاهر اولیه خود را از دست می دهند.
در سال های پیشین، در سیستم کابینت بندی، تنها از فلز استفاده می شد که البته همان طور که می دانید فلز نیز در مجاورت مستقیم با آب و رطوبت به سرعت زنگ می زد و آسیب می دید. پس از آن رفته رفته این ماده جای خود را در قسمت درها، به چوب داد که آنها هم مقاومت چندانی در برابر عوامل محیطی یاد شده نداشتند و با گذشت زمانی نه چندان مدید، پوسته پوسته می شدند ؛ ولی امروزه کاربرد چوب و فلز در سیستم کابینت بندی آشپزخانه ها بسیار کم شده و این مواد جای خود را به محصولی دیگر به نام ( Mdf (middle Density Fiber) داده اند. این محصول نوع فشرده ای از نئوپان است که با ایجاد تغییراتی در ترکیب مواد تشکیل دهنده آن، نسبت به نئوپان از استحکام بیشتری برخودار است. Mdf ها با روکش هایی که دارای خاصیت ضدخش و ضدآب هستند پوشش می یابند. این ویژگی ها برای کابینت های آشپزخانه و حتی دیگر محیط هایی که بخارات آب به میزان زیادی در آن مکان ها وجود دارد ( مثلاً سرویس های بهداشتی )، حائز اهمیت است؛ لذا جایگزین شدن (mdf) به جای چوب و فلز به دوام سرویس های آشپزخانه و سرویس های مشابه کمک می کند.
با تمام توضیحات فوق، حال اگر کابینت های قدیمی چوبی یا فلزی ، و یا ترکیبی از چوب و فلز به کار رفته در آشپزخانه شما در اثر مرور زمان به اصطلاح پوسته پوسته شده و ظاهری ناخوشایند یافته است، در ضمن تعویض آنها نیز برایتان امکان پذیر نیست، لازم نیست نمای نازیبایی آنها را از این به بعد نیز تحمل کنید ؛ بلکه کافی است چند قوطی رنگ روغنی ساختمان و ابزار مورد نیاز برای رنگ آمیزی را تهیه نمایید و دست به کار شوید.
پیش از هر کار،اولین اقدام زیرسازی است. در صورتی که پوشش نمای کابینت آسیب دیده یا احتمالاً مواردی مانند شکستگی و یا ترک خوردگی به خصوص در چوب، پیدا کرده ، ابتدا مراحل بتونه کردن و سمباده کشی را انجام دهید و سطحی صاف جهت رنگ آمیزی آماده کنید.
رنگ آمیزی سطوح بدنه کابینت یا درهای آن را با توجه به مشخصات سطح، می توانید با قلم مو یا غلتک انجام دهید. پس از آن که رنگ زمینه خشک شد می توانید از انواع تکنیک های پتینه استفاده کنید و با تماس ضربات پارچه، اسفنج ، یا هر نوع مواد بافت دار دیگری مانند آنها، طرحی را ایجاد کنید.
البته برای اجرای چنین تکنیک هایی معمولاً سطوح درها بستر مناسب تری هستند؛ لذا بهتر است بدنه و دیواره ها را به رنگ ساده ای پوشش دهید و سپس درها را به رنگی متناسب و روشی دلخواه طرح دار نمایید.
در این جا نیز به چند روش ساده و کاربردی اشاره شده است:
ـ شما می توانید مانند تصویر(۱) از تکنیک های پتینه در محدوده ای خاص از در ، یا دیواره های کابینت استفاده کنید. به این ترتیب که به وسیله چسب نواری کاغذی اطراف قسمت هایی را که می خواهید توسط یکی از این تکنیک ها طرح دار شود، بپوشانید و یا به اصطلاح ماسکه کنید ؛ سپس طرح مورد نظر را که در داخل این محدوده ایجاد شده، اجرا کنید.
پس از کندن چسب ها خواهید دید نمای کابینت آشپزخانه تان به طرزی زیبا و متفاوت آراسته شده است.
سطحِ در با رنگ سبز پـُررنگ پوشش یافته سپس با چسب نواری، دو سطح مربع شکل در میان و نواری مستطیلی در سه وجه آن تشکیل داده اند. طرح های حاصل را نیز با ضربات پارچه ای آغشته به ترکیب همان رنگ سبز با سفید و تماس با محدوده داخل چسب ها ایجاد کرده اند.
ـ کاربرد تکنیک استنسیل: شما می توانید طرحی متناسب و دلخواه انتخاب نمایید و به وسیله طلق ، شابلونی از آن درست کنید. حال شابلون را در مکان های مورد نظر بر روی در یا بدنه کابینت و بر روی رنگ زمینه قرار دهید و به وسیله قلم مو یا یک تکه ابر و رنگ، طرح را چاپ کنید.
ابتدا بر روی سطح قرمز شابلونی به شکل چهارگوش نامساوی قرار داده و به وسیله آن، داخل محدوده ایجاد شده را با رنگ سفید پوشانده اند ؛ سپس چاپ طرح مشکی بر روی همین چهارگوش سفید انجام گرفته است. در واقع در این پروژه دو بار از تکنیک استنسیل استفاده شده است.
در این جا رنگ و نوع طرح انتخابی برای چاپ به سبک مدرن است شما می توانید با توجه به سبک آشپزخانه تان طرح و رنگی متناسب انتخاب کنید.
▪ نکته: در صورتی که پوشش کابینت شما چه از جنس چوب و چه از جنس فلز و یا حتی روکش های سطح Mdf ساده و سالم است، می توانید این تکنیک را تنها با هدف تزیین بر روی کابینت ها انجام دهید و بر روی همان زمینه موجود طرح مورد نظر را چاپ کنید. به این ترتیب نمای کابینت شما به راحتی زینت می یابد.
ـ در صورتی که شابلون مورد استفاده شما از سطحی بزرگ تشکیل شده که تمام سطح درِ کابینت را می پوشاند، کافی است ابتدا به وسیله پیچ گوشتی درها و دسته های آنها را باز کنید سپس درها را روی روزنامه یا پلاستیک بزرگ قرار دهید. اگر به رنگ زمینه نیاز است، ابتدا رنگ آمیزی را انجام دهید ، سپس شابلون را بر روی کل سطح درِ کابینت قرار دهید. رنگ دیگری انتخاب کنید و آن را به وسیله اسپری همان رنگ یا پیستوله ، بر سطح شابلون و در نهایت درِ کابینت بپاشید.
پس از پایان کار، شابلون را دارید و شاهد نقش دار شدن تمام سطح در کابینت باشید. (تصاویر۴ و۵)
برای طرح دار کردن پوشش کابینت های آشپزخانه ها ، مانند دیگر سطوح ، راه های بسیاری وجود دارد که شما می توانید با به کارگیری خلاقیت و نوآوری از آنها استفاده کنید.
ـ شما به راحتی می توانید با استفاده از چسب های کاغذی و با چسباندن آنها به موازات هم به صورت عمودی یا افقی بر روی درهای کابینت قدیمی تان و سپس رنگ آمیزی فضای داخل آنها، به وسیله قلم مو یا غلتک ، به همین سادگی نمای سطح انتخابی را راه راه کنید. ( تصویر۲)
نکته۱ ) البته لازم نیست مانند تصویر(۲)
همه درها را به این طرح درآورید بلکه تلفیق رنگ و طرح نیز نمایی زیبا و متفاوت ایجاد می کند.
نکته ۲) برای رنگ کردن درهای کابینت ها، نیازی به استفاده از تنها یک رنگ نیست؛ بلکه کاربرد رنگ های متنوع و هماهنگ در کنار هم محیطی دلپذیر و شاد را سبب می شود.
نکته ۳) نوع رنگی که برای هر یک از تکنیک های فوق انتخاب می کنید باید قابل شست و شو باشد. رنگ های روغنی و همچنین رنگ های آکریلیک ( برای چاپ ها و پتینه) از این ویژگی برخوردارند. توجه کنید شست وشوی رنگ های روغنی براق در مقام مقایسه با نوع مات آنها راحت تر است.
منبع : P۳۰world


همچنین مشاهده کنید