پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

علت کرختی بعدازظهر


یک نکته جالب! آیا می دانید اگر ناهار شما ، یک غذایی حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات تصفیه شده زیاد باشد هنگام عصر ، احساس خستگی بیشتری خواهید کرد.
غذاهایی که حاوی کربوهیدرات تصفیه شده زیاد باشند ، ۲ ساعت پس از مصرف ، باعث بروز احساس خواب آلودگی ، کاهش توان برای یادگیری و استدلال می شوند که این حالت با مصرف غذاهای پروتئینی بروز نمی کند.
پیامهای عصبی در بدن ما توسط واسطه های شمیایی به نام نور و ترانسمیتر جابجا می شوند که از جمله این مواد سروتنین است افزایش این ماده در بدن موجب احساس خواب آلودگی در فرد می شود . مغز انسان سروتنین را از پیش سازی بنام تریپتوفان می سازد. زمانی که شما یک غذای پرکربوهیدرات میل کنید خصوصاً غذایی که حاوی شکر است ، میزان قند خونتان افزایش می یابد لذا انسولین بیشتری از پانکراس ترشح می شود که موجب ورود تریپتوفان بیشتر به مغز و تولید سروتنین بیشتر می شود و شما در اثر افزایش تولید سروتنین احساس خستگی و کسالت بیشتری می کند.
مصرف ماکارونی و نانهای تهیه شده از آرد سفید و شیرینی و بیسکویت به جای نهار ، همچنین میوه های شیرین ، سیب زمینی و غذاهایی که شکر دارند موجب بروز این حالت خواهند شد.
بهترین راه برطرف کردن خستگی حاصل از این غذاها ، یک چرت کوتاه عصرانه است.
منبع : سایت خدماتی دانشجویان و کارمندان مخابرات


همچنین مشاهده کنید