پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۵ آوریل ۱۷۹۴ ـ گردن دانتون هم زیر گیوتین رفت ، ولی ...


۵ آوریل ۱۷۹۴ ـ گردن دانتون هم زیر گیوتین رفت ، ولی ...
پنجم آوریل ۱۷۹۴ ژرژ ژاک دانتون از رهبران انقلاب فرانسه با جمعی از یارانش از جمله کامیل دو مولن در ملاء عام با گیوتین گردن زده شدند. دادگاه انقلاب پاریس به اشاره روبسپیر ـ رهبر افراطیون چپ و گرداننده کمیته امنیت ملی ـ دانتون و یارانش را در یک محاکمه بسیار کوتاه به جرم مماشات ، تجدید نظر طلبی در اهداف انقلاب ، و گرفتن پاره ای از اختیاران کمیته انقلاب و استرداد آنها به سازمانهای دولتی به اعدام محکوم کرد که همان روز حکم به اجراء درآمد. با اعدام دانتون و همفکران میانه رو او، دوران وحشت در فرانسه به اوج خود رسید و فرانسویان را به خود آورد؛ به گونه ای که ۳ ماه و ۲۳ روزبعد روبسپیر و ۲۱ تن از همفکرانش به همان صورت با گیوتین گردن زده شدند و دوران اعدام و وحشت پایان یافت. دوران قدرت« روبسپیر » یک سال طول کشیده بود و در این مدت به هرکس که ظنین می شدند برچسب تجدید نظر طلب ، برگشته از انقلاب ، سازشکار و ... می زدند و اعدام می کردند. بعدا معلوم شدکه اتهامات وارده به افراد عموما ادعا و واهی بود. بررسی های بعدی نشان داد که ادعای کمیته برضد دانتون نیز بی پایه بود و وی به اساس انقلاب و هدفهای آن وفادار مانده بود.
گیوتین Guillotine که شنیدن نام آن ــ از آغاز انقلاب تا پایان دوران وحشت ــ رعشه بر اندام فرانسویان می انداخت در ۱۷۸۹ توسط دکتر ژوزف گیوتین اختراع شده بود تا مرگ محکوم بدون احساس درد باشد و اعدام جنبه انسانی داشته باشد. دکتر گیوتین در یک جلسه مجلس ملی فرانسه هنگام تشریح طرز کار این دستگاه گفته بود : از آنجا که هدف از مجازات اعدام ، حذف دائم فرد به دلیل خطرش برای جامعه و اصلاح نشدنی بودن اوست زجر کش کردن مغایر شئون انسان است ، و دستگاهی که ساخته برای مرگ فوری و بدون احساس درد و رنج است.
قبلا گردن محکوم به اعدام باتبر زده می شد و در موارد بسیار ، جلاد باید چند بار ضربه می زد و .... تیغه تیز و سنگین گیوتین و سرعت فرود آن و قرار گرفتن گردن در شکاف دستگاه از مرگ زجر آور جلو گیری می کرد و به همین دلیل مجلس فرانسه رای به استفاده از آن داده بود که در کمتر از سه سال با آن متجاوز از ۲۵ هزار گردن زده شد از جمله گردن پادشاه فرانسه و همسر او و بسیاری از مقامات ، انقلابیون و حتی دانشمندانی چون لاوازیه.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید