جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

دکورآشپزخانه


دکورآشپزخانه
انجام هر پروژه ای نیازمند تحقیق و بررسی قبلی است. پروژه تغییر آشپزخانه نیز از این امر مستثنی نخواهد بود. آشپزخانه قلب خانه محسوب شده و حضور طولانی مدت خانم خانه در این مکان، این حق را برای او ایجاد می کند که فضا و امکانات آن با توجه به سلیقه، عادت و نیازهای کاری و حتی براساس شرایط فیزیکی او ساخته و یا تغییر یابد ولی علاوه بر اینها باید خاطرنشان کرد فرم و نقشه این فضا نیز مانند هر مکان دیگری از خانه، می بایست از اصول و قوانینی تبعیت کند که توسط متخصصین امر با در نظر گرفتن جوانب مختلف ساختمان سازی، ایمنی و همچنین جهت کاربری هر چه راحت تر فضا برای انجام امور مربوطه ارائه شده است. به طور کلی در آشپزخانه سه مرکز مهم وجود دارد که مکان قرارگیری شان، محل مناسب برای بقیه لوازم را تعیین می کند. این سه مرکز عبارتند از: ? _ مرکز نگهداری مواد غذایی (یخچال و فریزر)
▪ مرکز پخت و پز (اجاق گاز و فر) ?- مرکز شست وشو (کاسه Sink) و ماشین ظرفشویی.در واقع اغلب مراحل آشپزی حاصل حرکت های متمادی فرد (خانم خانه) مابین این سه نقطه اصلی است. بنابراین انتخاب محلی مناسب برای آنها در آشپزخانه همواره از جمله مهمترین اقدامات در مرحله نقشه کشی این فضا است. کارشناسان بهترین رابطه این سه مرکز با هم را با رسم خطی از هر یک از نقطه ها به نقطه دیگر بر روی پلان آشپزخانه نشان می دهند که برخورد حاصل از آن سه خط با یکدیگر مثلثی است که به آن مثلث فرضی کار در آشپزخانه اطلاق می شود. لازم به ذکر است که این مثلث می تواند در انواع مختلف ایجاد شود و نوع آن رابطه مستقیمی با شرایط محیط و در واقع نقشه فضا دارد. به این ترتیب که با توجه به مکان اختصاص یافته به هر یک از این مراکز در نقشه آشپزخانه و فواصل آنها از هم مثلثی متناسب با آن مشخصات ایجاد می شود.
نکته: گاهی نقشه و شرایط محیط امکان تشکیل چنین شکل هندسی را نداده و به جای مثلث پاره خط ایجاد می شود. در همین راستا آشنایی با رایج ترین نقشه های آشپزخانه می تواند شما را در مرحله بازسازی و یا حتی ساخت این محیط و برنامه ریزی برای مناسب ترین مکان ها جهت مراکز اصلی یاری دهد. به طور کلی معمولاً در ساخت آشپزخانه یکی از پنج نقشه رایج زیر مورد استفاده قرار می گیرد:
▪ آشپزخانه های باریک مستطیلی شکل. در این آشپزخانه ها معمولاً امکان اختصاص تنها یک دیوار طولی به کابینت بندی و همچنین مراکز اصلی یادشده وجود دارد و دیوار طولی دیگر نقش محدودکننده فضا را داشته و یا در آشپزخانه های با سیستم باز پیشخوان غذاخوری در آن در طول این مستطیل کم عرض واقع می شود. دو عرض آن را نیز پنجره و در ورودی تشکیل می دهند. این همان نقشه ای است که سه مرکز بر روی یک ضلع شکل هندسی نقشه آشپزخانه قرار گرفته اند.
▪ آشپزخانه راهرویی. این آشپزخانه همان شکل و فرم نمونه قبلی را داشته ولی به جهت عریض تر بودن این مستطیل، امکان اختصاص دو طول آن به مراکز یاد شده وجود دارد. در نتیجه می توان با قرار دادن دو مرکز بر روی یک ضلع و مرکز دیگر بر جایی در ضلع روبه روی آن مثلث را تشکیل داد.
▪ آشپزخانه L شکل. در چنین آشپزخانه ای یک عرض و یک طول مستطیل به کابینت بندی و همچنین مراکز پخت وپز می تواند اختصاص یابد. در این نقشه نیز ایجاد مثلث کاری عملی است.
▪ آشپزخانه U شکل. این نقشه ایده آل ترین فرم برای مثلث کار در آشپزخانه است. به این ترتیب که هر راس مثلث می تواند بر روی یک ضلع مستطیل واقع شده و در صورتی که فواصل این سه راس با هم یکسان باشند، مثلث متساوی الاضلاع ایجاد می شود. در نتیجه برای فرد نیز حرکت ما بین مراکز، با طی مسیری یکسان امکان پذیر بوده و به این طریق بازدهی کار نیز سریع تر و بهتر خواهد بود.
منبع : بیا تو جوان


همچنین مشاهده کنید