پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
آسیبشناسی تربیت
در مطالعات مختلف برای شناخت گروههای سنی، آنها را طبقهبندی و سپس تمایزات و خصوصیات آنها بررسی میشود. اینگونه شناسیها به شناخت ما از ویژگیهای شخصیتی و رفتاری جوانان کمک میکند. در مطالعه جوانان و دوره جوانی، بیشتر از آن که دنبال تفاوتها باشیم بهتر است به تجارب تحمیل شده اجتماعی برآنها بپردازیم. آنچه یک جوان را از بزرگسال متمایز میکند، فقط تاریخ تولد او نیست، انتظارات و کنشهای اجتماعی، تاثیر عمیقتری بر رفتار و افکار او دارد.
▪ «کـارل مـانـهـایـم» کـه بــه شـیـوه
جامعه شناسانه مشکلات نسلهای ده سال پس از جنگ جهانی را بررسی کرده، معتقد است: تعلق به یک طبقه، نسل یا گروه سنی مشابه، به هر فرد دیدگاه مشابهی در عملکردهای اجتماعی و تاریخی میدهد. همچنین این تعلق موجب میشود ویژگیهای فکری و تجربی خاصی در افراد ایجاد شود. او در جای دیگر نیز یادآور میشود:
خانوادهها و معلمان باید توجه داشته باشند که معیارهای اولیه تربیتی خود را باید بر محور علائق درونی و انگیزههای داخلی قرار دهد. به عبارت دیگر فرهنگ خانواده و جامعه باید در سطحی قرار گرفته باشد که فرزندان براساس کششهای درونی بهسوی کمالات انسانی از قبیل درستی، راستی، نظم و انضباط و ادب و کمال و علم دوستی و شجاعت و عدالت در حرکت باشند.
مربیان و معلمان باید تمام اهتمام خود را صرف به وجود آوردن انگیزههای درونی کنند تا در پرتو این محرکات درونی، فرزندان خود بهخود با میل و رغبت بهسوی کمالات انسانی حرکت کنند. ممکن است در مواردی برای اینکه کششهای درونی تقویت شود، نیاز به استفاده از تشویقات و عوامل ترغیبی باشد.
بنابراین اولیاء فرهنگ و آموزش و پرورش باید با یک تغییر بنیادی، نظام آموزش و پرورش را دگرگون کرده و بهجای اشاعه روحیه مدرکطلبی و رفاهطلبی، عشق و ایمان به کمالات انسانی را پرورش دهند.
پس به جاست با بازنگری عمیق آنچه تاکنون به عنوان اقدامات آموزشی و تربیتی انجام دادهایم به نقاط ضعف و قوت نظام آموزش و پرورش پیبرده و شرایطی را که منجر به پرورش حس مذهبی از روی میل و اشتیاق درونی شده است را باز شناخته و تقویت کنیم.
در واقع، باید به مطالعه جدی و همه جانبه عوامل آسیبزای تربیت دینی بپردازیم و با بهرهگیری از تعالیم و روشهایی که در قرآن آمده است، راهبردهای تبلیغی اثربخش و شیوههای اکتشافی و فطری را باز شناخته و با توجه به توصیهها و نمونههای عینی و عملی سیره و سنت انبیا و اولیای خداوند به تربیت دینی، روح تازهای ببخشیم.
▪ توانمندسازی
اغلب مدیران تصور میکنند توانمندسازی مفهومی قدیمی است، در حالی که چنین نیست اگر آنها بتوانند گامهای توانمندسازی را به درستی و با احتیاط بردارند، میتوانند از میان کادر آموزش و پرورش، مدیرانی قدرتمند و صاحبنظر انتخاب کنند.
▪ گامهای توانمندیسازی به این شرحند:
۱) ایجاد اعتماد
۲) تفویض اختیار
۳) الگوسازی
۴) گسترش ارتباطات
۵) ترغیب به خلاقیت
۶) گسترش مهارتهای حرفهای
۷) فراهمسازی منابع مالی و مادی
۸) قدرشناسی و پاداش
۹) ایجاد نظم
ایجاد نظم یکی از گامهای مهم توانمندسازی است. هیچ سازمان و جامعهای بدون نظم، یعنی سازماندهی و هماهنگی، راه به جایی نمیبرد.
منبع : روزنامه اطلاعات
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران توماج صالحی پاکستان سریلانکا حجاب مجلس شورای اسلامی کارگران رهبر انقلاب دولت رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور
کنکور هواشناسی سازمان سنجش سیل تهران زنان شهرداری تهران پلیس سلامت قتل فراجا سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا خودرو دلار بانک مرکزی بازار خودرو ارز قیمت سکه ایران خودرو سایپا تورم
تلویزیون ترانه علیدوستی فیلم سینمای ایران مهران مدیری سحر دولتشاهی کتاب سینما شعر تئاتر صدا و سیما رادیو
کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل غزه فلسطین رژیم صهیونیستی آمریکا روسیه جنگ غزه اوکراین طوفان الاقصی اتحادیه اروپا حماس ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی بارسلونا لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس تراکتور فوتسال تیم ملی فوتسال ایران رئال مادرید
هوش مصنوعی همراه اول تیک تاک ناسا مریخ فیلترینگ فناوری اپل تبلیغات ایلان ماسک سامسونگ
سلامت روان استرس افسردگی داروخانه پیری دوش گرفتن