جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نیروی کلمه


نیروی کلمه
مجموع روابطی را که از طریق گفتن و گفت‌وگو حاصل می‌شود، ارتباط کلامی می‌گویند . برای اینکه در شغل خود موفق شویم باید از کلمات با دقت استفاده کنیم . هر کلمه‌ای احساسات، عواطف خاص و عملکرد متفاوتی را در افراد برمی‌انگیزد. اگر کلمات در جا و مکان مناسب خود به کار برده شوند به سرعت برق بر جسم و روح افراد تاثیر می‌گذارند .
بنابراین شایسته است در هنگام مواجهه با مشتری از به کارگیری کلمات منفی همچون: نمی توانم، غیرممکن است، امکان ندارد، هرگز و ... پرهیز شود. شما باید از نیروی کلمات و تاثیری که در دیگران دارند آگاهی داشته باشید. کلمات ، در پیامی که به دیگری منتقل می‌کنید، تاثیر فراوانی دارند. بنابراین از به کار گرفتن کلمات برحسب عادت و بدون اندیشه خودداری کنید.
فراموش نکنید که فرمان دادن یکی از برخوردهای محکوم به شکست است. برای این که سخنان شما نافذ و موثر واقع شود، باید نظریات خود را با کلمات مناسب و در چار چوب مشخص مطرح کنید. کلمات می‌توانند تاثیر مثبت داشته باشند و یا با ایجاد حالت تدافعی گفت‌و‌گو را به بحث و جدل بکشانند . پس چارچوب پیام خود را با دقت مشخص کنید و سپس با صراحت و بدون پیشداوری حقایق را با لحن و کلامی غیر مغرضانه شرح دهید .
بر اساس این نوشته، بیان الفاظی دلپذیر و موزون موجب می‌شود که شخص مقابل با متانت گوش فرا ‌دهد ، حقایق را جمع بندی کند و به فکر حل مساله باشد. اما عبارات مغرضانه و کینه جویانه اغلب خشم فرد دیگر را برمی‌انگیزد و او را به جبهه‌ی گیری دعوت می‌کند و در نهایت روابط، را به دشمنی و تعارض و نبرد می‌کشاند ...
منبع : بیا تو جوان


همچنین مشاهده کنید