جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

دسرمرکبات با آب‌نبات پسته‌ای


دسرمرکبات با آب‌نبات پسته‌ای
با ترکیب گوشت با انواع و اقسام مرکبات و همچنین شیره و آب‌نبات پسته‌ای، می‌توان دسری خوشمزه درست کرد که هم طعم و مزه ترشی مرکبات را داشته باشد، هم به‌عنوان دسری شیرین، به هضم غذا کمک کند.
● مواد لازم برای ۴ نفر:
▪ ۲ عدد پرتقال معمولی
▪ ۲ عدد پرتقال توسرخ
▪ ۲ عدد گریپ‌فروت
▪ یک عدد لیموترش
▪ یک عدد نارنگی
▪ ۵۰ گرم یا یک‌چهارم پیمانه کره مارگارین معمولی
▪ یک‌سوم پیمانه شکر
● مواد لازم برای آب‌نبات پسته‌ای:
▪ روغن (مقداری)
▪ ۱۱۵ گرم یا نصف پیمانه پودر قند
▪ ۵۰ گرم یا نصف پیمانه مغز پسته خردشده
● طرز تهیه:
۱) ابتدا آب‌نبات پسته‌ای را آماده کنید؛ به این صورت که روی یک کاغذ شیرینی‌پزی‌ را با کمی روغن چرب کنید و داخل یک سینی و کناری بگذارید؛ سپس مخلوط پودر قند و پسته را داخل تابه کوچک و نچسبی ریخته و روی شعله ملایم اجاق‌گاز قرار دهید و آن‌قدر هم بزنید تا پودر قند ذوب شود.
این کار را آن‌قدر تکرار کنید که مغز پسته در پودر قند ذوب شده، سرخ شود و مواد تغییررنگ (رنگ طلایی تیره) پیدا کنند.
۲) حالا این مواد را روی سطح کاغذ شیرینی‌پزی‌ که قبلا چرب کرده بودید، بریزید. پس از گذشت مدتی، مواد در مجاورت با هوا سرد شده و به‌صورت لایه‌ای سفت می‌شوند.
این درواقع همان آب‌نبات پسته‌ای است. این لایه آب‌نباتی را با چاقو به قطعات ریز خرد کنید.
۲) حالا ابتدا پوست ضخیم میوه‌ها را با چاقو بکنید و سپس پوست داخلی نازک میان پره‌های آنها را نیز از گوشت جدا کنید. این کار را داخل کاسه‌ای انجام دهید تا آب مرکبات نیز در آن ریخته شود. مرکبات پرپرشده را در ظرفی جداگانه بریزید.
۳) از طرفی دیگر، تابه متوسط نچسبی آماده کنید و شکر و کره مارگارین را در آن بریزید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید تا شکر آب شده و مایه‌ای طلایی‌رنگ حاصل شود؛ سپس آب حاصل از پرپرکردن مرکبات را نیز به آن اضافه کنید.
پس از اینکه مواد غلیظ شده و حالت شیره پیدا کرد، گوشت مرکبات را به شیره اضافه کنید و با قاشق روی همان حرارت ملایم، مواد را کمی با هم مخلوط کنید.
در پایان، این دسر را داخل ظرف موردنظر ریخته و با آب‌نبات پسته‌ای و درصورت دلخواه با برگ نعنا تزئین کنید.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید