پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۲۲ مارس ۱۹۲۲ ـ مجیب الرحمان بانی بنگلادش


۲۲ مارس ۱۹۲۲ ـ مجیب الرحمان بانی بنگلادش
امروز ــ ۲۲ مارس ــ زادروز مجیب الرحمان بانی جمهوری بنگلادش است که در ۱۹۲۲ به دنیا آمد و در اوت ۱۹۷۵ در یک کودتای نظامی کشته شد. وی نخستین رهبر بنگلادش بود که اینک پدر و بنیاد گذار کشور بنگال خوانده می شود.
جمهوری پاکستان از زمان تاسیس در ۱۹۴۷ شامل دو بخش مسلمان نشین هندوستان سابق بود که به فاصله دور از هم در طرفین جمهوری هند قرار گرفته بودند و به دلیل قرار گرفتن پایتخت در پاکستان غربی ، شرقی ها احساس می کردند که تحت سلطه واقع شده اند و اتباع درجه دوم بشمار می آیند .
مجیب الرحمن رئیس حزب عوامی لیگ و نماینده پاکستان شرقی در پارلمان پاکستان همواره این جریان را مطرح می کرد و خواستار خود مختاری برای پاکستان شرقی در چار چوب جمهوری پاکستان بود. حزب عوامی لیگ با شعار : سوسیالیسم ، دمکراسی و جدایی دین از دولت هواداران فراوان داشت.
اعزام سرباز تقویتی از پاکستان غربی در مارس ۱۹۷۱ به پاکستان شرقی که در دوران استعمار انگلستان بنگال شرقی خوانده می شد برای سرکوب طرفداران خودمختاری باعث تشدید درگیری دو پاکستان و نبدیل تقاضای خود مختاری به استقلال کامل شد و مبارزه سیاسی به درگیری مسلحانه انجامید و چون دولت پاکستان مجیب الرحمان را به عنوان رهبر جنبش بازداشت کرد درگیری به جنگ مبدل شد و نظامیان پاکستانی که از بخش غربی اعزام شده بودند دست به خشونت شدید زدند. دولت هند که در انتظار چنین فرصتی بود به کمک بنگالی ها نیرو فرستاد که اواخر سال جنگ به شکست پاکستان غربی منجر شد و نظامیان پاکستانی به اسارت هندی ها در آمدند و پاکستان شرقی به نام جمهوری بنگلادش پا به عرصه وجود گذارد مجیب از زندان آزاد و رهبری آن را به دست گرفت.
این کشور جوان که در آغاز کار حتی صندلی برای ادارات نوپایش نداشت در همان سالهای اول با چند حادثه سیل و توفان هم رو به رو گردید. چون مجیب از سه شعار قبلی حزب خود به سوسیالیسم توجه بیشتری کرد و دست به ملی کردن کارخانه های بزرگ زد و بیش از پیش به هند و کشورهای سوسیالیستی نزدیک شد مورد دشمنی افسران ارتش بنگلادش که همان نظامیان سابق پاکستان بودند و شهرت به نزدیکی با غرب داشتند قرار گرفت و در اوت سال ۱۹۷۵ بر ضد او کودتا کردند و او را کشتند.
جمهوری بنگلادش بر خلاف پاکستان خیلی زود به دمکراسی ( از نوع خود ) بازگشت به گونه ای که حزب عوامی لیگ که بانو « حصینه » دختر مجیب رهبری آن را به دست داشت اکثریت به دست آورد و در دهه ۱۹۹۰ قدرت را به دست گرفت و بانو حصینه رئیس دولت شد و سه سال این سمت را بر عهده داشت .
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید