جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چگونه فرزند خود را احساس کنیم نه قضاوت؟


چگونه فرزند خود را احساس کنیم نه قضاوت؟
عاشق باشید و با عشق ورزیدن زندگی را تجربه کنید عشق شادی می آفریند و شادی انرژی حرکت و مقابله با مشکلات زندگی را فراهم می کند. عاشق باشید تا هم بتوانید زیبایی های زندگی را ببینید و هم زشتیهای آن را زیبا ببینید. مگر ضرب المثل ایرانی نمی گوید که: «عاشق، کاه را سبز می بیند!» بسیار خوب تصمیم بگیرید با اراده خود عاشق شوید تا زشتیها را سبز و بانشاط ببینید. کمبودها، فریب ها، و ناراستی ها همیشه وجود دارند فقط باید عاشق بود تا بتوان آنها را جور دیگر دید.
هیچ فرزندی بی عیب نبوده و هیچ آرزویی بر پدر و مادرها عیب نیست. فرزند خود را محصول معامله و قرارداد با همسر خود ندانید بلکه او را موضوع عشق خود ببینید، فرزند خود را بر حسب غریزه دوست نداشته باشید او را ودیعه الهی بدانید که خداوند به شما هدیه کرده و عاشقش باشید همانطور که در یکسالگی اش او را می بوسیدید و می گفتید: «تو بسیار شیرین هستی» اکنون نیز او را بدون ویژگی های شخصیتی اش بنگرید و شیرین احساسش کنید.
او را بیارایید آن طور که سلیقه شما حکم می کند و او را نگاه کنید آن طور که چشمان شما می بیند نه آن طور که عقل شما قضاوت می کند. قضاوت عقل متأثر از ارزشهای جامعه و اقوام و خویشان است برای عاشق بودن باید چشمی با اغماض داشت و دلی با گذشت با فرزند خود زندگی را کودکانه تجربه کنید؛ بی باک، باسخاوت. لحظه ای همچون دنیای کودکان که به استقبال خطر می روند بی آن که بترسند، سخاوتمندانه آن چه را که دارند با دوستان خود تقسیم می کنند، خوب و بد هرچیزی را در لحظه ها می سنجند و آن را به گذشته و آینده ربط نمی دهند و این گونه می توانند شادی و عشق را با دوستان و اسباب بازیهای خود مراوده کنند و لذت ببرند.
شما نیز در رابطه با فرزندانتان رها باشید. با دور شدن از قضاوت های فردی و اجتماعی به خود اجازه دهید نظاره گر خوبیها، زیباییها و شیرین کاری های فرزندتان باشید. خطاهای او را به حساب شیرین کاری های او بگذارید و هرگز با سرزنش و تحقیر و انتقاد تکرارش نکنید همچون موقعی که او می خواست زبان باز کند نمی بایست واژه هایی را که غلط تلفظ می کند شما تکرارش کنید بلکه باید واژه های درست را به کار ببرید تا او نیز از راه تقلید تلفظ صحیح را یاد بگیرد.
برای عاشق، لحظه ها دنیایی با ارزش و غنیمت هستند با هر دیدار و برخورد با معشوق خود (فرزندتان) فرصت را غنیمت بشمارید و در ابراز عشق خود سبقت بجویید و به او نشان دهید که عاشق اش هستید، مهر بورزید و بگویید که دوستش دارید. به او عملاً بیاموزید که دنیای دوست داشتن بسیار شیرین تر از دوست داشته شدن است. تا می توانید عشق مشروط را از روابط خانوادگی تان دور کنید و جمله «اگر چنین باشی و چنین عمل کنی دوستت خواهم داشت» را بکار نبرید و بگذارید هرطور که هست نمایان شود و شما او را همان طور که هست دوست بدارید.
آرزوهایتان را در خودتان جستجو کنید در آن حدی که توان دارید خودتان آن چیزی شوید که دوست دارید. اگر می خواهید فرزندتان تحصیلات عالیه داشته باشد به دلیل این که شما آرزو داشتید که به دانشگاه بروید و نتوانسته اید! به جای آن که از او درخواست کنید، کمر همت ببندید و خودتان برای ادامه تحصیل اقدام کنید در آن صورت خواهید دید که فرزندتان از مشاهده عشق و اراده و پشتکار شما برای رسیدن به هدفتان چه درسهای ارزنده و عملی خواهد گرفت که بتواند اعتماد به نفس داشته باشد و خود را بشناسد و انگیزه تلاش و کار به دست آورد و استعداد و توانایی هایش را پرورش دهد بی آن که شما جمله ای نصیحت گونه به او گفته باشید.
برای دلبری کردن از فرزندتان که آرزوهای شما را دوست بدارد فرصت دهید تا بتواند عاشق بودن را از شما بیاموزد. صبر عاشقانه داشته باشید تا او بتواند خواسته های شما را درک کند و سپس مرید شما شود و این را بدانید که اگر عاشقی کم حوصله باشید و خشونت بکار ببرید مرغ عشق از دست شما خواهد گریخت!
سیما رستم خانی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید