پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۷ مارس ۲۰۰۳ ـ رهبران تازه چین و آزمایشی تازه برای انتخاب مدیران بالا


۱۷ مارس ۲۰۰۳ ـ رهبران تازه چین و آزمایشی تازه برای انتخاب مدیران بالا
کنگره خلق ( پارلمان چین ) ۱۷ مارس ۲۰۰۳ « هو ژینتائو » را که قبلا به دبیر کلی حزب کمونیست انتخاب شده بود به ریاست جمهوری چین و او به نوبه خود « ون ژیابائو Wen Jiabao » را به عنوان نخست وزیر و « لی ژائو شینگ » را به سمت وزیر امورخارجه این کشور پیشنهاد کرد که به تایید کنگره رسید.
این انتصابات تجربه تازه ای در جهان است ، زیرا این سه تن از سالها پیش از میان بهترین ها برای مدیریت چین انتخاب و در این مدت مراحل آموزش و آمادگی را کردند و قاعدتا نباید مرتکب اشتباه شوند.
در مورد « لی » ظاهرا نظر مائو رعایت شده است . مائو سالها پیش از انقلاب فرهنگی چین گفته بود که تا زمانی که آمریکا در جهان یک قدرت است باید مدیر یک کشور و دست کم رئیس دیپلماسی آن ( وزیر خارجه ) از میان کسانی انتخاب شود که مدتی در آمریکا زندگی کرده باشند و زبان انگلیسی را خوب بدانند تا تحت تاثیر رسانه های آن کشور قرارنگیرند و از مقامات دولتی اش رو دست نخورند و « لی » کسی است که سالها در جامعه آمریکا زندگی کرده و زیان انگلیسی ، حتی اصطلاحات کوچه و خیابان این زبان را می داند و بر جزئیات طرز زندگی و تفکر آمریکایی وقوف دارد . او فبلا سفیر چین در آمریکا بود.
این سه تن کار خود را در زمانی آغاز کرده اند که جهان به دلیل مسئله عراق با وضعیتی بی سابقه رو به رو است . اگر این تجربه چین ( گزینش مدیر بالا از قبل و آموزش دادن و آماده ساختن او ) موفق شود برای بسیاری از کشورها الگو قرار خواهد گرفت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید