چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

مراقبت‌های ویژه از پشمی‌ها


مراقبت‌های ویژه از پشمی‌ها
هر لباسی با توجه به مواد تشكیل دهنده‌اش، نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای است. اگر می‌خواهید از لباس‌های خود بارها و بارها با همان فرم و همچنین كیفیت اولیه استفاده كنید، می‌بایست نكاتی را در نگهداری آنها رعایت نمایید. در میان لباس‌ها، انواع مخصوص فصل زمستان با وجود آنكه از ضخامت بیشتری نیز برخوردارند ولی نسبت به بقیه لباس‌ها بیشتر در معرض صدمه دیدن قرار می‌گیرند. این روزها برای جبران این مسئله به مواد تشكیل دهنده نخ‌های مخصوص بافت پارچه‌های زمستانی و یا حتی نخ‌های كامواهای بافتنی، مواد مصنوعی بیشتری اضافه می‌كنند كه اگرچه دوام پارچه و یا بافته را افزایش می‌دهد ولی هیچ گاه گرمای پشم را دارا نیست. بنابراین برای آنكه لباس‌های پشمی شما كیفیت خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ كند، همان طور كه پیش از این نیز اشاره شد می‌بایست در كلیه مراحل از قبیل شست وشو، پهن كردن، خشك كردن، اتوكشی و حتی آویختن بر روی چوب لباسی یا رخت آویز به توصیه‌های ارائه شده توجه كنید. در اینجا قصد داریم به تذكراتی پیرامون نحوه شست وشوی صحیح لباس‌های پشمی بپردازیم:
▪ نحوه شست وشوی صحیح: معمولا برای شست وشوی لباس‌های پشمی كاربرد ماشین لباسشویی توصیه نمی‌شود ولی این مسئله به این معنا نیست كه شما می‌توانید لباس پشمی خود را با دست و در هر شرایطی شست وشو كنید بلكه برای این منظور نیز محدودیت‌هایی وجود دارد. آب مورد استفاده برای شست وشو می‌بایست ولرم متمایل به سرد و یا در شرایط زمستان ولرم كمی گرم باشد ولی هرگز از آب داغ استفاده نكنید. در صورتی كه شست وشو به وسیله دست به جهت محدودیت‌های فیزیكی بدنی تان امكان پذیر نیست، به شرط آنكه بر روی برچسب لباس، شست وشو توسط خشكشویی بلامانع باشد می‌توانید این كار را به آنها بسپارید در غیر این صورت از فرد دیگری كمك بگیرید. برخی‌ها گمان می‌كنند شست وشوی لباس‌های پشمی با ماشین لباسشویی‌های به اصطلاح دستی كه خود فرد بر روی میزان چرخش و مدت زمان كار آن كنترل بیشتری دارد، همان شرایط شست وشو با دست را دارا است ولی باید خاطرنشان كرد از آنجا كه این قبیل ماشین‌ها در مراحل شست شو گردش‌های متوالی و حتی سریع انجام می‌دهند، لباس های پشمی و یا به طور كلی بافتنی‌ها كشیده شده و از فرم اصلی شان خارج می‌شوند.
▪ خیساندن: همواره اولین مرحله در شست وشوی لباس است ولی در مورد لباس‌های پشمی مراقب باشید این كار بیش از مدت ۱۰دقیقه به طول نینجامد. در ضمن استفاده از آب ولرم سرد برای این منظور و همچنین آبكشی با آب سرد در آخر شست وشو ضروری است.
▪ برای مرحله آبكشی بهتر است لگنی از آب سرد آماده كرده و چند بار لباس را درون آب فروبرده و بیرون آورید. به این ترتیب با تعویض آب داخل لگن، مواد شوینده نیز از لباس خارج می شود.
▪ هرگز به هنگام شست وشو و در مرحله پس از آبكشی لباس را چنگ نزنید. این كار سبب ایجاد كشش در بافت پشمی پارچه و لباس شده و آن را از فرم اصلی اش خارج می سازد. این توصیه برای كلیه لباس های بافتنی حتی با داشتن مواد مصنوعی در نخ آنها نیز صدق می كند.
▪ از مواد سفیدكننده شیمیایی برای از بین بردن لكه های موجود بر روی پارچه و لباس پشمی استفاده نكنید زیرا ممكن است باعث صدمه رسیدن به بافت آن شود. در صورت نبود محدودیتی بر روی برچسب داخل لباس، این كار را به خشكشویی بسپارید.
▪ بهترین ماده شوینده برای شست وشوی لباس‌های پشمی صابون هایی با PH خنثی است ولی باید توجه داشت قرار دادن طولانی مدت پارچه‌های پشمی در آب، به خصوص در شرایطی كه حاوی ماده‌ای شوینده نیز باشد، نه تنها ممكن است به پارچه صدمه برساند بلكه خیس خوردن زیاد لباس را نافرم می‌كند.
▪ می‌گویند برای از بین بردن تاثیر مواد شوینده و صابون بر روی پارچه، به آب سرد مخصوص آبكشی نهایی، یك قاشق چایخوری سركه سفید اضافه كنید.
▪ لباس‌ها و پارچه‌های صددرصد پشمی و یا حتی با درصد بالایی پشم، به جهت خاصیت خود پشم دارای بافتی زبر و خشن بوده و در تماس با پوست به خصوص پوست‌های حساس سبب آزردگی و قرمز شدن آنها می‌شود لذا برای آنكه این مشكل به حداقل ممكن كاهش یابد دو راهكار وجود دارد:
۱. در مرحله پیش از آبكشی آخر، اندكی نرم كننده مخصوص حوله و لباس به درون لگن محتوی آب و لباس پشمی ریخته و پس از طی زمان ۳ الی ۴ دقیقه آب آن را خالی كرده و با آب سرد برای آخرین بار آبكشی كنید.
۲. چند قطره گلیسیرین در آب داخل لگن كه برای آبكشی نهایی آماده كرده اید ریخته و سپس لباس را از آب گلیسیرین دار بیرون آورده و پهن كنید.
▪ از آنجا كه در مراحل آبكشی لباس‌های پشمی از روش های چنگ زدن و چلاندن نمی‌توان استفاده كرد، از پودرهای شوینده به طور مستقیم استفاده نكنید. زیرا به خصوص در مورد لباس‌های بافتنی دانه‌های پودر در لابه لای لباس باقی مانده و آبكشی آنها با محدودیت‌های موجود، سخت‌تر خواهد شد. بنابراین یا از صابون استفاده كرده و یا اینكه ابتدا پودر را در آب حل كرده سپس لباس را به داخل آن منتقل كنید.
الهام اسمعیلی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید