جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۱۵ مارس سال ۱۹۰۶ ـ نخستین مصاحبه مطبوعاتی آزاد یک رئیس کشور و انتقاد یک رئیس کشور از روزنامه ها


۱۵ مارس سال ۱۹۰۶ ـ نخستین مصاحبه مطبوعاتی آزاد یک رئیس کشور و انتقاد یک رئیس کشور از روزنامه ها
۱۵ مارس سال ۱۹۰۶ تئودور روزولت رئیس جمهوری وقت آمریکا در باشگاه « گریدیرون » شهر واشنگتن به انتقاد شدید از پاره ای از روزنامه های این کشور پرداخت وگفت که این روزنامه ها به جای خبر رسانی سالم و بالابردن سطح معلومات و فرهنگ سیاسی مردم ، عمیقا در گیر تبلیغات سیاسی احزاب و اشخاص شده اند و بعضی افشاگری های آنها را که با نیت خاص صورت می گیرد « ماکریک Muckrake به معنای به هم زدن کود»
خواند . وی گفت که افشاءگری با تبلیغات سیاسی یکطرفه فرق بسیار دارد . وی از سردبیران نشریات خواست که میان خود یک انجمن تاسیس کنند ، مطالب یک سویه و مغایر حرفه روزنامه نگاری را بیابند و به عنوان تبلیغات سیاسی اعلام دارند تا مردم فریب نخورند . ضمنا خود را جدا از این نشریات نشان دهند تا مردم از هرچه روزنامه است بیزار نشوند.
این قبیل نشریات مدتها « روزنامه نگاری زرد » خوانده می شدند.
درهمین روز ، ولی هفت سال بعد ( ۱۹۱۳ ) وودرو ویلسون رئیس جمهوری وقت آمریکا که قبلا یک دانشگاهی بود نخستین مصاحبه مطبوعاتی عمومی ، آزاد و باز را انجام داد . قبلا مصاحبه های سران کشورها با نشریات عمدتا اختصاصی بود و نماینده یک روزنامه و ندرتا چند روزنامه مشخص شرکت می کردند و اصطلاح « مصاحبه عمومی»که به روی همه روزنامه نگاران باز است بکار نمی رفت . هدف از مصاحبه آزاد این است که روزنامه نگاران از قبل سئوالات خود را به مصاحبه شونده نمی دهند و مراد از مصاحبه باز این است که تا پایان یافتن همه پرسشها ادامه خواهد داشت و محدود به وقت معین نخواهد بود که در مصاحبه ۱۵ مارس ۱۹۱۳ هر سه عامل جمع بود و از آن پس عمومیت یافت و جهانی شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید