جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱۴ مارس سال ۱۸۸۳ ـ روزی که کارل مارکس صاحب فرضیه سوسیالیسم خالص در گذشت


۱۴ مارس سال ۱۸۸۳ ـ روزی که کارل مارکس صاحب فرضیه سوسیالیسم خالص در گذشت
کارل مارکس صاحب فرضیه سوسیالیسم خالص ( سوسیالیسم علمی ) ۱۴ مارس سال ۱۸۸۳ در لندن در گذشت که در همین شهر مدفون است. مارکس هنگام مرگ ۶۴ ساله بود. وی مولف «مانیفست کمونیست » و کتاب کاپیتال است که حاوی اندیشه هایش هستند. « مانیفست کمونیست » که در سال ۱۸۴۸ انتشار یافت پلاتفورم کمونیسم شناخته شده است .
مارکس فرضیه های سوسیالیستی همزمان و یا پیش از خود را به عنوان سوسیالیم انقلابی نمی پذیرفت و آنها را خرده بورژوازی ، سوسیالیست بورژوا زی و ... خطاب می کرد، که به برابری کامل مردم نخواهند انجامید.
از نظر مارکس، بورژوازی ( توانگری ) نوعی کاپیتالیسم است .
مارکس معتقد به لغو مالکیت زمین و ابزارهای تولید (کارخانه و کارگاه ) توسط افراد و قرار گرفتن آنها در دست جامعه و ابطال حق ارث و نیز مصادره ثروتها ، تصمیم گیری مرکزی ، تضمین شغل برای همه ، تامین امکانات رفاهی و بازنشستگی و از کار افتادگی برای همه و آموزش و پرورش و بهداشت کاملا رایگان بود تا نگرانی ها از میان برود و تضاد طبقاتی که به زعم او عامل اصلی رویدادها در طول تاریخ بوده است محو شود.
مارکس که از دانشگاه برلن دکترا گرفته بود روزنامه نگاری را حرفه خود قرار داده بود و مدتها سردبیر روزنامه بود . وی به مدت ۱۱ سال نیز مفسر و مقاله نویس روزنامه امریکایی « نیویورک تریبیون » بود و از اروپا مطالب خود را برای این روزنامه ارسال می داشت.
مارکس که روی اهمیت امر اقتصاد در تحول تاریخ تاکید می کند زاده آلمان بود و فرضیه های خود را بر پایه شرایط جامعه آلمان که از آن شناخت کامل داشت طرح زیری کرده بود . ولی ، این فرضیه ها در روسیه که آمادگی آنها را نداشت به آزمایش در آمدند.
با وجود فروپاشی شوروی هنوز هواداران عقاید مارکس در سراسر جهان بیش از هر « ایسم» دیگری هستند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید