پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ریزه کوفته؛ خوراکی آذری


ریزه کوفته؛ خوراکی آذری
این خوراک محلی را در این مناطق با ترشی یا شور می‌خورند.
● مواد لازم برای ۶ نفر:
▪ گوشت چرخ‌کرده، ۲۵۰ گرم
▪ لوبیا چیتی، ۲۰۰ گرم
▪ هویج، یک کیلوگرم
▪ پیاز، ۲ عدد متوسط
▪ برنج، ۵۰ گرم یا نصف پیمانه
▪ تخم‌مرغ، یک عدد
▪ روغن مایع، نصف پیمانه
▪ زردچوبه، نصف قاشق چای‌خوری
▪ نمک، به مقدار لازم
▪ رب گوجه‌فرنگی، ۲ قاشق سوپ‌خوری
▪ آبغوره یا آب نارنج، نصف پیمانه
● طرز تهیه:
۱) ابتدا لوبیا را در کاسه‌ای بریزید و بعد از شستن، به مدت ۵ الی ۶ساعت در مقداری آب سرد خیس کنید؛ سپس به قابلمه‌ای منتقل کرده و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید تا بپزد.
زمان لازم برای پخت لوبیا، حدود یک تا یک‌ساعت و نیم است (البته این مدت بستگی به جنس لوبیا نیز دارد؛ بعضی لوبیاها زودپز و بعضی دیگر دیرپز هستند).
۲) بعد از پختن لوبیا، آن را داخل آبکش ریخته و کنار بگذارید.
نکته یک) شما می‌توانید مقدار آب لازم برای پخت لوبیا را کمتر بریزید تا در پایان پخت، آب آن نیز به خورد لوبیا برود. در این صورت، دیگر نیازی به آبکش‌کردن وجود ندارد.
نکته ۲) اگر با محدودیت زمانی برای درست کردن غذا مواجه هستید، می‌توانید به جای صرف وقت برای پختن لوبیا از کنسرو آن استفاده کنید.
۳) برنج را نیز در کاسه‌ای حاوی مقداری آب بریزید و به مدت یک‌ساعت خیس کنید.
۴) یکی از پیازها را شسته و پس از پوست‌کندن به‌صورت خلالی خرد کنید؛ سپس در یک تابه گود متوسط مقداری روغن بریزید و پیاز خردشده را در روغن تفت دهید.
۵) هویج‌ها را نیز نازک پوست کنده و به‌صورت خلالی خرد کنید؛ سپس آنها را نیز در تابه‌ای جداگانه در مقداری روغن تفت دهید.
ـ نکته: هنگام تفت‌دادن هویج توجه داشته باشید که در تابه را نگذارید تا هویج همچنان فرم سخت و ترد خود را طی سرخ‌شدن حفظ کند.
۶) گوشت چرخ‌کرده را در یک کاسه گود شیشه‌ای ریخته و پیاز دیگر را پس از پوست‌کندن و شستن داخل آن رنده کنید، سپس مخلوط گوشت و پیاز را با دست خوب ورز دهید.
هنگام ورزدادن، نمک، فلفل، زردچوبه، برنج خیسانده شده و یک‌چهارم پیمانه آب را نیز اضافه کنید. در پایان، تخم‌مرغ را نیز بیفزایید و دوباره مواد را خوب مخلوط کنید و کنار بگذارید. [خواص تخم‌مرغ]
۷) حالا در تابه‌ای که پیش از این پیاز را در آن تفت داده‌اید، رب را اضافه کرده و زیر تابه را روشن کنید تا کمی تفت داده شود؛ به این ترتیب، رنگ آن در غذا بیشتر خواهد شد.
سپس حدود یک‌چهارم پیمانه آب داخل تابه بریزید. بعد از اینکه یکی دو جوش زد، مقداری از مخلوط گوشتی را برداشته و در کف دست‌تان به شکل گلوله‌ به اندازه گردو درست کرده و داخل تابه بیندازید. این عمل را آن‌قدر تکرار کنید تا تمام مخلوط گوشتی به‌صورت کوفته‌های ریز گردویی شکل درآیند.
بعد هویج سرخ‌شده و لوبیای پخته را اضافه کنید و پس از گذشت حدود نیم ساعت آبغوره یا آب نارنج را بیفزایید و بگذارید تا خوراک خوب جا بیفتد. زمان لازم برای طبخ این غذا حدود یک ساعت است.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید