چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۱۱ مارس ـ انتخاب گورباچف به جانشینی چرننکو


۱۱ مارس ـ انتخاب گورباچف به جانشینی چرننکو
یک روز پس از درگذشت کنستانتین چرننکو رهبر ۷۳ ساله شوروی ، گردانندگان حزب کمونیست این کشور « میخائیل گور باچف » ۵۴ ساله دستیار یوری آندرو پوف رهبر اسبق را جانشین وی کردند . درگذشت سه رهبر سالخورده شوروی ــ برژنف ، آندوپوف و چرننکو ــ
به فاصله دو سال ونیم در انتخاب گورباچف که مردی میانسال بود موثر بود ، زیرا حزب نمی خواست که چند ماه بعد باز هم یک مراسم تدفین دیگر برگزار کند ، ولی انتخاب گورباچف آغاز پایان عمر اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و حاکمیت حزب کمونیست ، و بلوک شرق قرار گرفت و وضعیتی تازه بر جهان حاکم شد .بناراین ، انتخاب گورباچف در ۱۱ مارس نقطه بازگشتی در جهان به شمار می آید.
گورباچف تصور می کرد که اگر کمی دریچه را به روی باد آن چه که در غرب آزادی سیاسی گویند باز کند و اولویت را به جای تقویت بنیه نظامی و اهمیت ارتش به « اقتصاد » بدهد چهره شوروی تغییر خواهد کرد . بنابراین ، در نخستین نطق خود از « تغییر » سخن به میان آورد.
دو روز بعد ، گورباچف پس از شرکت در مراسم تدفین چرننکو با جورج بوش معاون ریگن رئیس جمهوری وقت آمریکا که به همین منظور به مسکو آمده بود ملاقات کرد و ضمن مذاکره ای طولانی با او پیام ریگن را که پیشنهاد ملاقات داده بود دریافت کرد . در پایان این دیدار اعلام شد که طرفین خواهان تشنج زدایی و قطع مسابقات تسلیحاتی هستند.
گورباچف که به نظر بعضی مفسران مردی زودباور بود و در کار سیاست سادگی می کرد ملاقاتهای متعدد با سران آمریکا داشت و سرانجام او و شوروی و حزب کمونیست و نیز نتیجه وعده هایی را که به او داده شده بود به تدریج آشکار گردید که در زمان خود خواهد آمد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید