چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۱۰ مارس ـ ضعف بزرگ تلویزیونهای غیر دولتی


۱۰ مارس ـ ضعف بزرگ تلویزیونهای غیر دولتی
درکشورهایی که رادیو ــ تلویزیونها غیردولتی هستند و به صورت تجاری عمل می کنند از جمله آمریکا اگر یگ برنامه هر قدر مهم از نظر فنی ومحتوا ، در ریتینگRating ( درصد بیننده و شنونده ) نمره کمی بیاورد تعطیل خواهد شد ، زیرا صاحبان آگهی اجازه نمی دهند اعلانشان در آن برنامه پخش شود .
« فیل دانهو» روزنامه نگار قدیمی که یک برنامه میز گرد زنده همراه با پرسش و پاسخ تلفنی را در شبکه ام. ا س. ان. بی. سی.( نشنال برادکستینگ کورپوریش ــ آمریکا ) اداره می کرد و برای یک گروه آگاه با تحصیلات بالا جالب بود اعلام کرد که چون در صد بینندگان برنامه او از نصاب معین پایین رفته ، ادامه آن برنامه برای شبکه مقدور نیست و از ۲۸ فوریه ۲۰۰۳ تعطیل خواهد شد! . معنای این عمل این است که شبکه ها به خاطر اعلان و در آمد ؛ مجبورند سلیقه اکثریت مخاطبان را ملاک قرار دهند و از برنامه های سنگین و مهم( فرهنگی ــ سیاسی ) ، صرف نظر از کیفیت تولید ، که در خور فهم و مطابق سلیقه و پسند اکثریت نباشد صرفنظر کنند و افت کار را بپذیرند که این ، یک ضعف بزرگ رسانه ها ی غیر دولتی در دهه های اخیر بوده است .
در بیشتر کشورها ، هنوز شبکه های رادیو ــ تلویزیونی دولتی ( عمومی ) هستندو هزینه های آنها از محل مالیاتها و عوارض تامین می شود . آمریکا هم یک شبکه عمومی ( بدون آگهی تجاری ) دارد که غیر دولتی است و هزینه آن ازاعانات مردم و موسسات و کمک های آموزشی ــ فرهنگی دولت تامین می شود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید