دوشنبه, ۲۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 10 June, 2024
۱۴۰۳/۰۲/۲۹ / خبرگزاری مهر / فرهنگی
رادیو محور اصلی اطلاع رسانی بحران است/ رسانه چه نقشی دارد؟
یک کارشناس و فعال رسانه با اشاره به ۲۴ موردی که باید در اخبار و اطلاع رسانی بحران ها در نظر گرفته شود بر نقش رادیو و تلویزیون در این موارد تاکید کرد.
https://mehrnews.com/x34WDV ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۱۶ کد خبر 6109658 هنر رادیو و تلویزیون هنر رادیو و تلویزیون ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۱۶ یادداشت مهمان؛ رادیو محور اصلی اطلاع رسانی بحران است/ رسانه چه نقشی دارد؟
یک کارشناس و فعال رسانه با اشاره به ۲۴ موردی که باید در اخبار و اطلاع رسانی بحران ها در نظر گرفته شود بر نقش رادیو و تلویزیون در این موارد تاکید کرد. به گزارش خبرنگار مهر، فرشید شکیبا کارشناس و فعال رسانه که تجربه قایم مقامی شبکه های استانی صدا و سیما را بر عهده داشته است در یادداشتی به مهمترین بایسته های بحران در رسانه ها پرداخته است و اینکه چه مواردی را رسانه ها باید در نظر داشته باشند.
در متن این یادداشت آمده است:
در دنیا همیشه شاهد بحران های متعدد از جمله بلایای طبیعی بوده ایم اما همانطور که دستگاه ها و نهادهای مختلف وظایفی دارند باید دید که رسانه ها در این مواقع چه اقداماتی را باید انجام دهند. و با وجود حضور شبکه های اجتماعی، رسانه های فراگیر همچون رادیو و تلویزیون، خبرگزاری ها، پایگاه های اطلاع رسانی و روزنامه ها تا چه اندازه می توانند هم صدای مردم باشند و مشکلات را بازگو کنند و هم گزارش اقدامات صورت گرفته توسط مسؤولان را منعکس کنند.
در ادامه با توجه به سیل اخیر به ۲۴ مورد از بایسته های بحران در زمینه اطلاع رسانی اشاره میشود:
۱. سرعت عمل در اطلاع رسانی.
۲. تلاش برای جلوگیری از شایعات.
۳. هماهنگی و هم افزایی رسانهای با سایر بخشهای دولتی و غیردولتی با تشکیل قرارگاه رسانهای.
۴. تلاش برای تبدیل تهدید به فرصت و اجتناب از ایجاد اختلافات که محل وحدت و امنیت است.
۵. رصد و دروازهبانی رسانههای معاند.
۶. آرام سازی، ایجاد امید، کاهش استرس و نگرانی، ارتقای عقلانیت و تابآوری و مدیریت کنترل خشم برای کاهش آسیبها را رسانهها باید مدنظر داشته باشند و با شیوههای هنرمندانه به مردم منعکس کنند.
۷. مستندسازی، ثبت و ضبط وقایع و رخدادها و رعایت طبقهبندی آنها یک اصل حرفهای در کار رسانه است. در بسیاری از کشورهای دنیا عکس گرفتن از حوادث، تصادفات و یا سلفیگرفتن جرم تلقی می شود. در کشور ما مردم با این صحنهها متاسفانه عکس و سلفی میگیرند؟
۸. آموزش مردم از جمله اقدامات مهم رسانههاست. از نحوه سیلبند در جلوی منازل و مزارع خود، تا مشارکت فعال در کمک به دیگران، افزایش آگاهی مخاطبان درباره بروز سیل علل و عوامل آن.
۹. مدیریت و مراقبت از نیروها که در اثر حجم کارها و تلاش شبانهروزی دچار بیحوصلگی، خستگی و عصبانیت نشوند.
۱۰. تشویق و تقدیر از نیروهایی که در صحنه بودهاند حداقل نشانه قدرشناسی از آنان است. این امر به شدت در افزایش کیفیت کار تاثیر دارد.
۱۱. آماده ساختن افکار عمومی در دراز مدت برای آنکه پیامدها و آثار مخرب سیل را کوتاه مدت ننگرند. بدانند که زمان طولانی برای ساختن لازم است.
۱۲. رسانه ها در زمان بحران باید بدانند هنگام تسویه حسابهای سیاسی با این و آن نیست. تا میتوانند باید به وحدت ملی کشور کمک کنند. گفتمان امیدبخشی را اشاعه دهند، در عین حال که مطالبهگری از مسئولان برای خدمت سریع تر و بیشتر را در دستور کار دارند اما باید حریم اخلاق و انصاف را همواره پاس بدارند.
۱۳. زمان بحران هنگام تحقیر و تمسخر فداکاران و ایثارگران، امدادگران، مدیران که در خط مقدم کمک هستند، نیست.
۱۴. رسانه ها باید مراقبت کنند که اطلاعات درست و به موقع را از معتبرترین مقامات و مراجع اخذ و به افکار عمومی منعکس کنند. در طوفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ در آمریکا که موجب خسارات مادی و تلفات جانی زیادی شد یکی از بزرگترین ضعفها و ایرادها همین «شکاف اطلاعات» بوده است.
۱۵. آموزش مجریان، گزارشگران و خبرنگاران.
۱۶. مطالبه گری از مسؤولان برای تلاش و خدمت رسانی بیشتر.
۱۷. فعال شدن مراکز معین و برنامه های آنها.
۱۸. ایجاد انعطاف در جدول پخش برنامه ها.
۱۹. صدا و سیما در تمامی صحنه ها حضور جدی و موثر داشته باشد.
۲۰. رادیو محور اصلی در بحران است.
۲۱. در اختیار گذاشتن رادیو و تلویزیون در محل اسکان.
۲۲. مدیریت کنترل خشم.
۲۳. استفاده از کارشناسان روانشاس در برنامه ها.
۲۴. تناسب بر میزان حجم برنامه میان مشکلات مردم و خدمات رسانی. کد خبر 6109658 عطیه موذن
کپی شد مطالب مرتبط سیاستهای اطلاعرسانی در بحران به شبکههای استانی ابلاغ شد نشست قرارگاه رسانه ای ستاد بحران غرب کشور برگزار شد سیل و درس هایی برای پوشش خبری بحران رسانه فرصت همدلی ایجاد کند/ از توقع تبلیغ، به انتظار تبیین رسیدیم برچسبها ایالات متحده امریکا صدا و سیما سازمان صداوسیما رادیو یادداشت مدیریت بحران سیل
یک کارشناس و فعال رسانه با اشاره به ۲۴ موردی که باید در اخبار و اطلاع رسانی بحران ها در نظر گرفته شود بر نقش رادیو و تلویزیون در این موارد تاکید کرد. به گزارش خبرنگار مهر، فرشید شکیبا کارشناس و فعال رسانه که تجربه قایم مقامی شبکه های استانی صدا و سیما را بر عهده داشته است در یادداشتی به مهمترین بایسته های بحران در رسانه ها پرداخته است و اینکه چه مواردی را رسانه ها باید در نظر داشته باشند.
در متن این یادداشت آمده است:
در دنیا همیشه شاهد بحران های متعدد از جمله بلایای طبیعی بوده ایم اما همانطور که دستگاه ها و نهادهای مختلف وظایفی دارند باید دید که رسانه ها در این مواقع چه اقداماتی را باید انجام دهند. و با وجود حضور شبکه های اجتماعی، رسانه های فراگیر همچون رادیو و تلویزیون، خبرگزاری ها، پایگاه های اطلاع رسانی و روزنامه ها تا چه اندازه می توانند هم صدای مردم باشند و مشکلات را بازگو کنند و هم گزارش اقدامات صورت گرفته توسط مسؤولان را منعکس کنند.
در ادامه با توجه به سیل اخیر به ۲۴ مورد از بایسته های بحران در زمینه اطلاع رسانی اشاره میشود:
۱. سرعت عمل در اطلاع رسانی.
۲. تلاش برای جلوگیری از شایعات.
۳. هماهنگی و هم افزایی رسانهای با سایر بخشهای دولتی و غیردولتی با تشکیل قرارگاه رسانهای.
۴. تلاش برای تبدیل تهدید به فرصت و اجتناب از ایجاد اختلافات که محل وحدت و امنیت است.
۵. رصد و دروازهبانی رسانههای معاند.
۶. آرام سازی، ایجاد امید، کاهش استرس و نگرانی، ارتقای عقلانیت و تابآوری و مدیریت کنترل خشم برای کاهش آسیبها را رسانهها باید مدنظر داشته باشند و با شیوههای هنرمندانه به مردم منعکس کنند.
۷. مستندسازی، ثبت و ضبط وقایع و رخدادها و رعایت طبقهبندی آنها یک اصل حرفهای در کار رسانه است. در بسیاری از کشورهای دنیا عکس گرفتن از حوادث، تصادفات و یا سلفیگرفتن جرم تلقی می شود. در کشور ما مردم با این صحنهها متاسفانه عکس و سلفی میگیرند؟
۸. آموزش مردم از جمله اقدامات مهم رسانههاست. از نحوه سیلبند در جلوی منازل و مزارع خود، تا مشارکت فعال در کمک به دیگران، افزایش آگاهی مخاطبان درباره بروز سیل علل و عوامل آن.
۹. مدیریت و مراقبت از نیروها که در اثر حجم کارها و تلاش شبانهروزی دچار بیحوصلگی، خستگی و عصبانیت نشوند.
۱۰. تشویق و تقدیر از نیروهایی که در صحنه بودهاند حداقل نشانه قدرشناسی از آنان است. این امر به شدت در افزایش کیفیت کار تاثیر دارد.
۱۱. آماده ساختن افکار عمومی در دراز مدت برای آنکه پیامدها و آثار مخرب سیل را کوتاه مدت ننگرند. بدانند که زمان طولانی برای ساختن لازم است.
۱۲. رسانه ها در زمان بحران باید بدانند هنگام تسویه حسابهای سیاسی با این و آن نیست. تا میتوانند باید به وحدت ملی کشور کمک کنند. گفتمان امیدبخشی را اشاعه دهند، در عین حال که مطالبهگری از مسئولان برای خدمت سریع تر و بیشتر را در دستور کار دارند اما باید حریم اخلاق و انصاف را همواره پاس بدارند.
۱۳. زمان بحران هنگام تحقیر و تمسخر فداکاران و ایثارگران، امدادگران، مدیران که در خط مقدم کمک هستند، نیست.
۱۴. رسانه ها باید مراقبت کنند که اطلاعات درست و به موقع را از معتبرترین مقامات و مراجع اخذ و به افکار عمومی منعکس کنند. در طوفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ در آمریکا که موجب خسارات مادی و تلفات جانی زیادی شد یکی از بزرگترین ضعفها و ایرادها همین «شکاف اطلاعات» بوده است.
۱۵. آموزش مجریان، گزارشگران و خبرنگاران.
۱۶. مطالبه گری از مسؤولان برای تلاش و خدمت رسانی بیشتر.
۱۷. فعال شدن مراکز معین و برنامه های آنها.
۱۸. ایجاد انعطاف در جدول پخش برنامه ها.
۱۹. صدا و سیما در تمامی صحنه ها حضور جدی و موثر داشته باشد.
۲۰. رادیو محور اصلی در بحران است.
۲۱. در اختیار گذاشتن رادیو و تلویزیون در محل اسکان.
۲۲. مدیریت کنترل خشم.
۲۳. استفاده از کارشناسان روانشاس در برنامه ها.
۲۴. تناسب بر میزان حجم برنامه میان مشکلات مردم و خدمات رسانی. کد خبر 6109658 عطیه موذن
کپی شد مطالب مرتبط سیاستهای اطلاعرسانی در بحران به شبکههای استانی ابلاغ شد نشست قرارگاه رسانه ای ستاد بحران غرب کشور برگزار شد سیل و درس هایی برای پوشش خبری بحران رسانه فرصت همدلی ایجاد کند/ از توقع تبلیغ، به انتظار تبیین رسیدیم برچسبها ایالات متحده امریکا صدا و سیما سازمان صداوسیما رادیو یادداشت مدیریت بحران سیل
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 فوتبال شورای نگهبان پرسپولیس استقلال رژیم صهیونیستی ایران غزه اسرائیل