دوشنبه, ۲۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 10 June, 2024


بررسی کامیون کشنده آرتا سایپا دیزل (دانگ فنگ KX520) | bama.ir
۱۴۰۳/۰۲/۲۹ / سایت باما / اقتصادی

بررسی کامیون کشنده آرتا سایپا دیزل (دانگ فنگ KX520) | bama.ir

معرفی کشنده دانگ فنگ KX در ایران، مشخصات فنی کامیون کی ایکس 520 سایپا، به همراه عکس کشنده dongfeng kx520 شرکت سایپا دیزل

معرفی کشنده آرتا 520 طراحی داخلی و بیرونی کشنده آرتا 520 مشخصات فنی کشنده آرتا 520 امکانات رفاهی و ایمنی کشنده آرتا 520 جمع بندی نهایی و نتیجه‌گیری

در بازاری که تمام کشنده‌های صفر کیلومتر تولیدی در کشورمان از محصولات چینی هستند، سایپادیزل نیز به‌تازگی اقدام به عرضه انبوه کشنده جدید خودش به نام آرتا 520 کرده است که در واقع همان دانگ‌فنگ KX با موتور ارتقا یافته به قدرت 520 اسب بخار است. البته این کشنده جدید دارای یک سری تغییرات در سیستم‌های رفاهی و ایمنی نیز شده است تا با استانداردهای ایمنی جدید کشورمان نیز تطابق داشته باشد. معرفی کشنده آرتا 520 محصولات دانگ‌فنگ از دهه هشتاد شمسی و با کشنده و کامیون کمپرسی T300 وارد بازار کشورمان شد. محصولاتی که قیمت کمی داشتند اما چندان هم مهندسی مناسبی نداشتند و دردسرهای زیادی برای مالکان به همراه می‌آوردند. اما دانگ‌فنگ خیلی سریع پله‌های ترقی را طی کند و با سری T375 که بعدها به نام البرز عرضه شد، سهم بسیار خوبی از بازار ایران را در دست گرفت. خصوصاً که در هر دو مدل دو محور و سه محور عرضه شد و نسخه کمپرسی سه محور 4×6 آن نیز روی خط تولید قرار گرفت. این کشنده رقیب اصلی هوو و فراز ایرانخودرودیزل بودند و حتی برخی از نظر بسیاری از رانندگان، کشنده البزر در وضعیت بهتری از فراز قرار داشت. بعدها، ساپیادیزل این کشنده را با کمی تغییرات ظاهری و نصب بادگیر و استفاده از موتور 420 اسب بخاری با نام کاوه به بازار فرستاد تا رقیبی برای هوو A7 و فوتون 420 ایرانخودرودیزل باشد.

اما با حرکت کشنده‌های چینی به سمت قدرت‌های بالاتر و عرضه C&C U480 با موتور 480  اسب بخاری و گیربکس اتوماتیک، سایپادیزل نیز به فکر عرضه یک کشنده با قدرت‌های بالاتر و گیربکس اتوماتیک افتاد تا بتواند سهم خوبی از بازار به دست بگیرد. از این رو کشنده دانگ‌فنگ Kx480 را با موتور 480 اسب بخاری و گیربکس اتوماتیک و با سقفی که بلندتر از تمام رقبا بود، عرضه کرد. اما روند عرضه این محصول به قدری با مشکلات مختلف همراه شد که عملاً، سهم چندانی نصیب سایپادیزل نکرد.

امروزه کشنده‌های چینی در قدرت‌های بالای 500 اسب بخار نیز در کشورمان تولید می‌شوند و سایپا هم به فکر رقابت با آنها افتاده است. به همین خاطر، کشنده جدید KX520 را با نام آرتا 520 عرضه می‌کند که در واقع نسخه بهبود یافته همان KX480 است. آرتا 520 قرار است تا با محصولاتی که در بازه 500 اسب بخاری به بالا هستند، رقابت کند.طراحی داخلی و بیرونی کشنده آرتا 520 طراحی بیرونی آرتا 520 کمی ساده و با خط‌های معمولی و به دور از هیجان خاصی است که در مقایسه با برخی از رقبای هموطنش هم می‌توان این سادگی را دید. در این میان، سقف بلند این کشنده، کمی به ابهت آن می‌افزاید اما طرح هیجان انگیز و زیبایی از آرتا 520 توقع نداشته باشید.

چراغ‌های جلو، مستطیلی هستند و گرافیک خاصی ندارند. نمای جلو را یک جلوپنجره بزرگ و ساده گرفته که حتی لپی‌ها نیز آنقدر کوچک هستند که تاثیری در چهره این کامیون ندارند. در این میان، خط کشی ساده اتاق که از پشت شیشه‌های بغل شروع می‌شود و به زیر جلوپنجره می‌رسد، کمی در نمای ظاهری اثر دارد که البته این خط کشی نیز می‌توانست کمی زیباتر و با گرافیک بهتر باشد.

در کل باید به نمای ظاهری این کشنده، نمره متوسط داد که البته دلیل آن هم، ریشه طراحی این اتاق است که مربوط به یک دهه پیش می‌شود. آینه‌های یکپارچه جانبی با بادگیر بالای شیشه و مجموعه کامل بادگیرهای اتاق و بادگیر روی شاسی، از نکات مثبت طراحی این کشنده است که از سادگی بیش از حد اتاق، کمی کاسته است.

اگر نگاهی به درون کابین نیز داشته باشیم، می‌بینیم که با کشنده KX480 فرقی ندارد و این داشبورد که در زمان خودش، داشبورد زیبا و به روزی بود حالا حتی در مقایسه با کشنده‌های چینی بازار هم کمی قدیمی و ساده به نظر می‌آید. البته باید در کنار سادگی این داشبورد به کیفیت خوب و ارگونومی داشبورد نیز اشاره کنیم که حداقل از این بابت، نمره خوبی می‌گیرد. ضمن اینکه استفاده از ترکیب رنگ قهوه‌ای و خاکستری نیز، فضای داخل را زیبا و لوکس‌تر نشان می‌دهد.

در کنار صندلی راننده، یک کنسول قرار دارد که روی آن یک دکمه چرخان برای انتخاب دنده‌ها و ترمز تریلر و ترمزدستی نیز قرار گرفته‌اند. صندلی‌ها طراحی خوبی دارند و زیرآرنجی نیز در کنار صندلی دیده می‌شود که در کاهش خستگی راننده، بسیار موثر است.

مجموعه نمایشگر پشت فرمان، آنالوگ است و یک صفحه‌نمایش دیجیتالی کوچک نیز در وسط داشبورد قرار دارد که با طرح‌های امروزی که از نمایشگرهای دیجیتالی پشت فرمان و صفحه‌نمایش بزرگ در وسط داشبورد استفاده می‌کنند، فاصله دارد. البته که نمایشگرهای آنالوگ نیز از نظر بسیاری از افراد، محبوب‌تر از دیجیتالی‌های رایج امروزی است. فرمان نیز با اینکه طراحی ساده‌ای دارد؛ اما دکمه‌های زیادی روی آن قرار دارد که برای کار با کروز کنترل و سیستم صوتی است.مشخصات فنی کشنده آرتا 520 آرتا 520 جزو اولین کشنده‌های چینی بالای 500 اسب بخار در بازار کشورمان هست که رونمایی شد. این کشنده از همان موتور برادر ضعیف ترش یعنی KX480 استفاده می‌کند که با کمی تغییرات و بهینه سازی، قدرت آن به 520 اسب بخار رسیده است. این حقیقت را می‌توان از روی کد موتور نیز دریافت کرد. شرکت‌های خودروسازی بزرگ، محصولات خود را با چندین وضعیت موتور و گیربکس به بازار می‌فرستند تا دست خریدار برای اتخاب یک محصول با ویژگی‌های مد نظرش کامل باز باشد. عرضه یک کشنده با دو موتور 480 و 520 اسب بخاری نیز باعث می‌شود تا خریدار به انتخاب خود، محصول مورد نظرش را خریداری کند.

پیشرانه 13 لیتری قرار گرفته در سینه آرتا 520، گشتاوری به مقدار 2460 نیوتن متر تولید می‌کند که به معنی افزایش 40 اسب بخار در قدرت و 140 نیوتن متر در گشتاور نسبت به KX480 است.

آرتا 520 از همان گیربکس مشترک با KX480 استفاده می‌کند که از ساخته‌های ZF است و 2+12 دنده دارد. این گیربکس اتوماتیک فاقد اینتاردر هیدرولیکی است که همین قضیه یکی از نکات منفی بزرگ این کشنده به شمار می‌آید. این کشنده دارای ریتاردر سه مرحله ای هست و همچنان همان ضعفی که در کشنده KX480 دیده می‌شود که نبود اینتاردر هیدرولیکی است، در آرتا 520 نیز وجود دارد. البته احتمال عرضه یک نمونه فول آپشن با اینتاردر هیدرولیکی نیز بعید نخواهد بود.

سیستم تعلیق از نوع 4 بالن باد با قابلیت تنظیم ارتفاع به صورت اتوماتیک و دستی است که بدون شک، عملکرد بهتری از مدل‌های دو بالنه دارد. سیستم تعلیق در محور جلو نیز از نوع فنرهای شمش پارابولیک با کمک فنر است. اتاق نیز سیستم تعلیق بادی دارد و صندلی شاگرد نیز از نوع پنوماتیک بوده که برای راننده هم، از نوع بادی با قابلیت تنظیم است. وزن خالص کشنده نیز طبق اعلام سازنده در حدود 8.9 تن و وزن مجاز ناخالص آن هم 45 تن اعلام شده است. نام خودرو دانگ فنگ KX520 یا آرتا 520

آرایش محوری

دو محور 2×4

تعداد سیلندر/ نوع موتور

6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت کامنز

حجم موتور / کد موتور

13 لیتر/ CUMMINS ISZ520-51

استاندارد آلایندگی

یورو5+ DPF

حداکثر قدرت

520 اسب بخار در دور 1900 rpm

حداکثر گشتاور

2460 نیوتن متر در دور 1100-1300 rpm

گیربکس

12+2 سرعته اتوماتیک ساخت ZF

ترمز کمکی

ترمز موتور سه محله‌ای

سیستم فرمان

هیدرولیک

سیستم ترمز

عقب و جلو دیسکی

برنامه‌های کنترلی خودرو

ضد قفل ABS + ضدلغزش ASR + ترمز اضطراری هوشمند + رادار خط‌خوان + ترمز جلوگیری از تصادف روبرو

طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر)

6360 / 2500 / 3960

فاصله محوری (میلیمتر)

3800

وزن خالص کشنده

8920 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص (مجاز)

45000 کیلوگرم

ظرفیت مجاز محور جلو / عقب

7 تن / 13 تن

حجم باک سوخت

640+ 450 لیتر

سیستم تعلیق جلو/ عقب

فنر تخت پارابولیک با کمک‌فنر / 4 بالن هوا با تنظیم ارتفاع

سایز و نوع تایر

315-80R22.5 تیوبلس

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.امکانات رفاهی و ایمنی کشنده آرتا 520 در کشنده آرتا 520 یک سری امکانات می‌بینیم که این روزها در اکثر کشنده‌های بازار، به صورت مشترک و اجباری وجود دارد. ترمز هوشمند اضطراری یا AEBS و رادار هشدار دهنده خروج از خطوط جاده یا LDWS و همچنین ترمز جلوگیری از تصادف روبرو یا FCWS از جمله مواردی هستند که ایمنی حرکتی این خودرو را بالاتر می‌برد. در آرتا 520، ترمزها در هر دو محور از نوع دیسکی هستند که بدون شک، ایمنی بیشتری از مدل‌های کاسه‌ای خواهند داشت. این ترمزها به سیستم‌های ترمز ضد قفل ABS و سیستم پایداری الکترونیکی ESC به همراه ترمز تپه و ترمز تریلر نیز مجهز هستند.

استارت از پشت اتاق، قفل دیفرانسیل، تاخوگراف، گرم کن سوخت، آفتاب گیر خارجی، تخت خواب راننده و سرنشین، وجود چندین محل مختلف و قفسه برای قراردادن لوازم و اشیا در بالای پیشانی اتاق، کابین فولادی تمام جوشکاری شده با پوشش مخصوص ضد زنگ، سیستم تعلیق اتاق باد، سیستم تهویه مطبوع، شیشه شور و برف پاک کن چند زمانه، قفل مرکزی، شیشه بالابر برقی با پاورویندوز، آینه‌های برقی جانبی با گرم کن آینه، بخاری درجا، کولر درجا، یخچال، بالابر برقی اتاق، صندلی بادی قابل تنظیم راننده، صندلی بادی شاگرد و... از دیگر امکانات این خودرو است.جمع بندی نهایی و نتیجه‌گیری آرتا 520 تا حدود زیادی توانایی پیروزی در بازار را دارد. اول از همه اینکه از خدمات گسترده پس از فروش برخوردار است و دیگر اینکه تا حدود زیادی، سابقه خوبی به خاطر مدل قبلی یعنی KX480 در زهن علاقه مندان دارد. این کشنده طراحی جذابی در داخل و بیرون کابین ندارد و سادگی آن در مقایسه با دیگر محصولات چینی بازار، کاملاً مشهود است.

با اینکه جزو اولین کشنده‌های بالای 500 اسب بازار بود اما عرضه آن به قدری با سرعت کم صورت گرفته است که الان هم فراوانی بسیار کمتری در جاده‌ها نسبت به دیگر محصولات چینی بازار دارد. با این حال می‌توان از قدرت خوب موتور، خدمات گسترده پس از فروش، اتاق بزرگ و جادار و با کیفیت قابل قبول، امکانات رفاهی و ایمنی در حد دیگر محصولات بازار به عنوان امتیازات این کشنده نام برد و در مقابل از ظاهر ساده داخل و طراحی بیرون کابین نیز از نکات منفی آن یاد کرد. در حال حاضر قیمت KX480 در بازار حدود 5.6 میلیارد تومان است و آرتا 520 در حدود 5.9 تا 6 میلیارد تومان در بازار اعلام می‌شود که در میانه قیمت کشنده‌های چینی پرقدرت بازار هست. نویسنده : علیرضا داوودی

منبع : باما کامیون سایپا دیزل دانگ فنگ KX نمایشگاه خودرو مشهد کامیون کشنده در ایران مطالب مرتبط بررسی کامیون کشنده فردا دیزل FD550 جفت محور محصول کمپانی چینی CAMC 1402/9/29 بررسی کامیون کشنده شاکمان Y3 ویرا دیزل با قلب 12 لیتری کامینز 1402/9/15 بررسی کامیون کشنده ایویکو اس وی 530 سروش دیزل ورود سروش دیزل به بازار سنگین وزن‌ها 1402/9/29 بررسی کامیون کشنده فاو 460 تک محور سیبا موتور تعیین قیمت قطعی و آغاز فروش در ایران 1402/9/18 مهم ترین اخبار و رویدادها شرایط فروش آفتاب خودرو و ثبت نام مزدا (بهار 1403) بازگشت مزدا به ایران 4 روز پیش شرایط فروش کی ام سی و ثبت نام KMC (اردیبهشت 1403) فروش اقساطی خودروها تمدید شد! 4 روز پیش https://bama.ir/news/offer/lamari ثبت نام ایما هیبریدی با کاهش قیمت 32 میلیونی 4 روز پیش تست و بررسی کی ام سی X5 کرمان موتور نسل جدید S5 آشنا 4 روز پیش

برای اطلاع از جدیدترین اخبار، ایمیل خود را وارد کنید email@example.com عضویت